روستای گورمه در کاپادوکیه ترکیه
کاپادوکیه، روستای صخره ای گورمه+ عکس
 
از نامی‌ترین قسمتهای این سرزمین امروزه بنام روستای صخره ای گورمه یاد می‌گردد که مجسمه‌های باستانی را در دل خود جای داده است. از دیگر دیدنیهای باستانی این دیار شهر زیرزمینی درین کویو است.

به گزارش حدیدنیوز، کاپادوکیه یا کاپادوسیه در پارسی باستان به معنای «سرزمین اسب های زیبا» نام سرزمین باستانی پهناوری در آسیای کوچک یا ترکیه کنونی است. از نامی‌ترین قسمتهای این سرزمین امروزه بنام روستای صخره ای گورمه یاد می‌گردد که مجسمه‌های باستانی را در دل خود جای داده است. از دیگر دیدنیهای باستانی این دیار شهر زیرزمینی درین کویو است. 



از زمان مادها کاپادوسیه بخشی از شاهنشاهی ایران بوده است. از دیر باز فرهنگ و آیین ایرانی در ارمنستان و کاپادوسیه پذیرفته و گسترش یافته بود. پرستش ایزدان ایرانی بویژه مهر و آناهیتا در کاپادوسیه رواج داشت و نویسندگان یونانی چگونگی برگزاری مراسم مذهبی ایرانی را در آنجا گزارش کرده‌اند.



روستای صخره ای گرومه 

آنچه به این سرزمین ارزش تاریخی و گردشگری داده ، خانه ها و پناهگاههای پرشمار و کوچکی است که دردل کوهها وتپه های به جا مانده از آتشفشان ،وجود دارد،برخی با نقاشیهای زیبایی از مسیح ونشانه های مسیحیت ، باز مانده از مسیحیانی که در سالهای ظهور مسیح و پس از آن ،از ترس تهاجم سربازان رومی به آنجا پناه برده اند.



گورمه با اشکال و بافت های معماری باستانی از جمله نمونه های منحصر به فرد بناهای صخره ای در جهان است که در قلب کاپادوکیا می باشد. 




معماری صخره‌ای حاکی از صحنه های مبارزه و جدال انسان با طبیعت و در خدمت گرفتن صخره های طبیعت است.در اثرفوران آتشفشان و سرد شدن مواد مذاب، توده های صخره ای به نام کران ایجاد شده است که اهالی محلی در آنها خانه ساخته اند.



در گورمه شکل خارق العاده و چشمگیر و خاص طبیعت است که انسان را به سوی خود کشید به خصوص انسانی را که در جستجوی پناهگاه امنی است. در این مورد احتمالاً حمله ی دشمنان سبب شد که مردم روستاهای اطراف از موقعیت طبیعی کران ها استفاده نموده به تدریج درون کران ها را خالی کرده و در آن ها جایگزین شدند بدین ترتیب هم خود را از نظر مقابله با بیگانگان در امان دیدند هم سکونت در کران ها را در تابستان و زمستان نیز از مقابله با سرما و گرما کاملاً مطبوع یافتند. 




شیارهای متعدد که آب رودهای طبیعی نیز است کران ها را از یکدیگر جدا کرده و شکل طبیعی کوچه های را ایجاد نموده است. بر روی بعضی از شیارهای پل هایی از چوب ساخته اند که کرانی را به کران دیگر مربوط می کند. 



گورمه دارای کلیسا مسجد، حمام، مدرسه و .... می باشد و سکونت اولیه در این منطقه از مسیحیان دوران اولیه تا دوره ی دوم ادامه داشته است. کلیسای ارتاخانه، دورموش قدیر، یوسف کوچ و بزیرخانه، خانه های سنگی حجاری شده در وادی های اوزون دره، باغیل دره و زمی و نیز دودکش های جن این منطقه، مناظره ی تاریخی را در چشمان بازدید کنندگان می گستراند.
یکی از تفریحات و جاذبه های گردشگری در این روستا، پرواز با بالون بر فراز روستاست که زاویه دید جالب و منحصر به فردی را برای شما فراهم میکند.


هنوز آثار معماری صخره ای در اغلب نقاط جهان به چشم می خورد ولی معماری صخره ای از نوع گورمه فقط در یک منطقه ی دیگر در روی زمین ایجاد شده و آن در دامنه ی کوه زیبای سهند ایران می باشد که روستای زیبای کندوان است. البته وسعت منطقه ی معماری صخره‌ای در دره ی گورمه در حدود ۱۵ الی ۲۰ برابر کندوان آذربایجان است. بدین مناسبت می توان کندوان ایران را نمونه ی کوچکتر گورمه ی ترکیه دانست.


a target="_blank" href="http://mihanclix.com/?ref=arezu">

نظرات شما عزیزان:

تارا
ساعت23:35---17 تير 1393
عالی بود ممنون

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






برچسب‌ها:

تاريخ : یک شنبه 24 آذر 1392برچسب:, | 21:35 | نویسنده : ahani |

.: Weblog Themes By BlackSkin :.